Wat als je met je middelbareschooldiploma vol goede moed start aan je droomopleiding op het mbo en dit na een aantal maanden totaal geen match blijkt te zijn? Het overkwam de toen zeventienjarige Janne van Gaal uit Asten Heusden. Ze stopte vlak voor het einde van het schooljaar.
De grote vraag ‘wat nu?’ zorgde bij haar voor veel stress en onzekerheid. Totdat ze op de website van Summa Plus las over Keuzejaar. Een jaar waarin ze ontdekte waar haar talenten lagen en wat haar echt gelukkig maakte. Het overkwam de toen zeventienjarige Janne van Gaal uit Asten Heusden. Ze stopte vlak voor het einde van het schooljaar.
“Ik ben altijd dol geweest op kinderen”, vertelt Janne. “Ik heb vroeger veel opgepast en vond het heerlijk om met de kinderen te spelen. Dus na mijn middelbare school wilde ik gaan werken in de kinderopvang.” De toen 17-jarige Janne schreef zich in voor de mbo-opleiding ‘gespecialiseerd pedagogisch medewerker’. “Ik was er helemaal klaar voor en had hoge verwachtingen”, herinnert ze zich. Maar de werkelijkheid bleek anders. “De praktijk was zwaarder dan gedacht. Ik kwam er al snel achter dat de opleiding en ik geen match waren. De stages waren echt een eyeopener.” Net voor het einde van het schooljaar, stopte Janne met de opleiding. “Ik was teleurgesteld in mezelf”, zegt ze, “en ik had geen idee wat ik verder wilde doen. Ik wist het gewoon allemaal even niet.”
Talenten ontdekken
Op de website van Summa Plus las ze over de mogelijkheid van Keuzejaar. “Ik dacht meteen: ‘dit is wat ik voel, dit wil ik.’ Het Keuzejaar beloofde me de ruimte om opnieuw na te denken over mijn toekomst”, legt Janne uit. “Ik kon verschillende opleidingen verkennen en ontdekken waar mijn talenten lagen.”
Studenten ontdekken tijdens het Keuzejaar actief waar ze goed in zijn en waar hun interesses liggen. Ze werken aan persoonlijk profileren en ondernemend gedrag. Ze gaan op excursie naar scholen en bedrijven en volgen gastlessen. Ook lopen ze stages. Daarnaast blijven ze zichzelf ontwikkelen op het gebied van algemene vakken als Nederlands, Engels en rekenen en nemen ze deel aan keuzedelen en het programma medewerker facilitaire dienstverlener. Uiteindelijk doen ze examen in al deze vakken.
Janne vond het vooral spannend wat andere mensen van haar vonden. “Ja, dat was wel een dingetje. Ik wil door iedereen aardig gevonden worden en ik dacht dat mensen dat niet vonden. Dus ik moest op mijn bijbaantje aan collega’s vragen wat ze van mij vonden, waar zij vonden dat mijn talenten lagen. En dat was spannend om te doen. Maar het bleek dat mensen heel positief over me waren. Ze vonden me vrolijk, klantvriendelijk en behulpzaam. Ik heb ondervonden dat je leert door het te doen. Door te vragen in mijn omgeving hoe mensen tegen me aankijken, ben ik me zekerder gaan voelen.”
Stagelopen
Gedurende het keuzejaar liep Janne drie keer stage. “Ik koos voor een totaal andere richting en heb bij twee verschillende bloemisten stagegelopen. Maar al snel voelde ik weer dezelfde stress en uitputting. Dit was het niet.” Opnieuw gooide ze het roer om en meldde zich bij een hondentrimsalon. “Ik ben een dierenliefhebber, heb zelf een hondje, een Pomeriaan genaamd Copper. Maar het is nooit in me opgekomen om te gaan werken met honden”, vertelt ze. “Toen ik binnenkwam bij de hondentrimsalon, voelde ik me direct op mijn gemak. De honden gaven me rust en ik vond het heerlijk om voor ze te zorgen.”
Eyeopener
Deze laatste stage zorgde bij Janne voor een échte eyeopener. “Drie keer is scheepsrecht zullen we maar zeggen”, zegt Janne met een twinkeling in haar ogen. “Het was alsof alles op zijn plek viel. Keuzejaar heeft me geholpen om mijn sterke kanten te ontdekken en te vinden wat me echt gelukkig maakt”, zegt ze, “ik heb geleerd dat het oké is om van koers te veranderen als iets niet bij je past.” Durft ze weer te dromen? “Jazeker, ik twijfel nog of ik eerst een halfjaartje ga werken en dan ga starten. Maar uiteindelijk hoop ik mijn eigen hondentrimsalon te openen.”
Meer nieuws
Vijf weken proeven van Nederland: een uitwisseling met Finse studenten
Drie studenten uit Finland deden, samen met Summa-studenten van de opleiding Beveiliger, onvergetelijke ervaringen opgedaan.
Summa krijgt topscore van Inspectie
Summa heeft een uitzonderlijke beoordeling ‘goed’ ontvangen in het vierjaarlijkse onderzoek van de Inspectie van het Onderwijs. Deze hoge beoordeling, die zelden wordt afgegeven, onderstreept de kwaliteit van het onderwijs dat Summa biedt aan duizenden studenten in de regio.
Unieke samenwerking ASML en Summa: versterken van taalvaardigheden voor duurzame groei in Brainport
ASML en Summa bundelen hun krachten om de Nederlandse taalvaardigheden van inwoners in de Brainportregio die de Nederlandse taal niet machtig zijn te versterken, zodat zij sneller aan de slag kunnen op de arbeidsmarkt.
Studenten samen in gesprek over duurzaamheid tijdens innovatieve workshop
Hoe kijken jonge studenten tegen duurzaamheid aan? Waar zien zij kansen? Hoe leeft het überhaupt onder deze doelgroep? Dat zijn de vragen die in deze hackaton centraal stonden.