“Leren en ontwikkelen is mijn drijfveer,” vertelt Patricia van der Linden enthousiast. Als directeur van Summa ICT en strategisch pionier binnen de organisatie ademt Patricia ontwikkeling. Ze zet zich dagelijks in om het onderwijs toegankelijker, flexibeler en toekomstbestendig te maken. “Onderwijs mag nooit one-size-fits-all zijn.”
Ooit een briljante studente, die cum laude afstudeerde, begrijpt Patricia als geen ander hoe bepalend het onderwijssysteem kan zijn voor succes. “Ik had het geluk dat ik goed in het systeem paste, maar dat geldt niet voor iedereen. Veel mensen passen niet in die standaardhokjes en daardoor niet tot hun recht komen.”
Onderwijs is meer dan alleen het vak
Haar onderwijshart begon te kloppen in de klaslokalen van het voortgezet onderwijs, waar ze de leukste interacties had met vmbo-leerlingen. “Daar gaat het om de leerling, niet om het schoolvak. Het aansluiten bij wat belangrijk is voor de leerling, dat is essentieel. Die verbinding liet me inzien dat ik meer invloed wilde, buiten de grenzen van mijn klaslokaal.” Die wens bracht haar naar managementfuncties bij onder andere Fontys en Avans, waar ze zich focust op competentiegericht en flexibel onderwijs. Later volgde de stap naar Summa.
Leren zonder grenzen of hokjes
Bij Summa ICT voelt Patricia zich helemaal thuis. “Ik ontmoette Régine van Lieshout (directeur LLO) en haar visie op leren en ontwikkelen sluit naadloos aan bij hoe ik in het leven sta. Waarom zouden we vasthouden aan strakke structuren? Ik wil dat iedereen – ongeacht leeftijd of achtergrond – op elk moment een cursus of opleiding kan volgen die bij hen past, en dat we dat samen met het bedrijfsleven vormgeven. Geen hokjesdenken, maar maatwerk.” Die samenwerking is volgens Patricia essentieel. Ze werkt intensief aan samenwerkingen met bedrijven om het onderwijs voortdurend af te stemmen op de arbeidsmarkt.
Leren als levenslange missie
Patricia spreekt niet alleen over een Leven Lang Ontwikkelen (LLO), ze leeft het zelf ook. Recent rondde ze nog de master Management in Education af naast haar fulltime baan. “Ik weet hoe zwaar het is om naast werk te studeren, maar ook hoe verrijkend het is. En dat is precies wat ik iedereen gun: blijven leren, blijven groeien. Haar eigen ervaring gebruikt ze nu om onderwijs flexibeler te maken. “Onderwijs moet passen in het leven van mensen. Of je nu werkt, een gezin hebt of een carrièreswitch overweegt, wij willen dat leren altijd mogelijk is. Dat betekent maatwerk bieden, kijken vanuit het perspectief van de student of cursist, en afstappen van het klassieke onderwijssysteem.”
Met haar vastberadenheid brengt Patricia Summa ICT steeds dichter bij haar doel: flexibel onderwijs dat persoonlijke leerroutes mogelijk maakt, goede begeleiding biedt en bijdraagt aan een duurzame toekomst voor de arbeidsmarkt.
Meer nieuws
Studenten vragen aandacht voor diversiteit: “Je moet jezelf kunnen zijn, altijd.”
Wordt diversiteit overal honderd procent omarmd? Dan zou aandacht ervoor vragen niet meer nodig zijn. Helaas zijn we nog niet zover. Op veel scholen in Nederland is een Gender and Sexuality Alliance actief. Ook bij Summa.
In gesprek over wat borstkanker met je doet
Studenten van Summa Beauty & Lifestyle kregen ze een indringend inkijkje in de wereld van twee ervaringsdeskundigen. Op 14 en 16 januari worden honderdvijftig vrouwen door hen verwend in het kader van Summa Cares for Cancer.
Succesvolle pilot in de kinderopvang voor expatpartners krijgt vervolg in de zorg
De pilot om internationals aan de slag te krijgen in de kinderopvang krijgt een vervolg in andere sectoren met arbeidskrapte.
Hoogbegaafdheid: ‘Ik bleek niet de enige die zo denkt!’
Hoogbegaafd zijn is vaak een uitdaging. Erik vond steun bij een studentenbegeleider van Summa die begreep waar hij mee worstelde gedurende zijn hele schoolcarrière. Door zijn verhaal nu te delen hoopt hij dat jongeren die hoogbegaafd zijn eerder over die drempel stappen.