Studenten van Summa Beauty & Lifestyle en Summa Automotive hebben samen nagedacht over duurzaamheidsvraagstukken. Dit gebeurde tijdens een innovatieve workshop waarbij het doel vooral was om in korte tijd samen tot inzichten te komen.
De hackaton van Raoef Khadjé van Training of Greatness is een voor Summa beproefde methode om tot goede voorstellen en oplossingen te komen. Het ging bij de sessies om duurzaam opleiden, duurzame verbindingen in de praktijk en een duurzame bedrijfsvoering. De tijdsdruk zorgt bij de methode voor innovatieve, soms ook onconventionele ideeën. Duurzaamheidscoördinator Martine Tornij van Summa kijkt terug op een waardevolle middag. “Duurzaamheid is een van de pijlers in onze strategie. We willen tot concrete verbeteracties komen en het thema onder de aandacht brengen van al onze doelgroepen. Daarom hadden we deze week de driedaagse in het teken van de Sustainable Development Goals. De hackaton maakte daar deel van uit. Hoe kijken jonge studenten tegen duurzaamheid aan? Waar zien zij kansen? Hoe leeft het überhaupt onder deze doelgroep? Dat wilden we graag ophalen.”
Belangrijk inzicht
Naast de input van de deelnemers ging het vooral ook om bewustwording, zo bleek. Martine: “Dat was voor ons een eyeopener. Studenten denken bij duurzaamheid nog steeds vooral aan zaken als windmolens, zonnepanelen en recycling. Dat we het bij duurzaamheid ook hebben over bijvoorbeeld werkgeluk, vitaliteit of sociale welvaart, komt niet gauw bij ze op. Dat inzicht alleen al, is een goede opbrengst.” Het thema lijkt soms ver van het bed van de jongeren te liggen. “We hebben letterlijk gehoord dat ze zich soms nog te jong vinden om hiermee bezig te zijn. Ze zijn er nog weinig mee in aanraking geweest, zijn nog te weinig gedwongen om erover na te denken. Wat dat betreft is er nog werk aan de winkel, willen wij ze future proof afleveren aan de maatschappij.”
In gesprek met elkaar
Er waren drie rondes met vragen, stellingen en goede discussies. Studenten waren verrast over de veelomvattendheid van het thema en vinden het goed dat we echt willen investeren op alle fronten. Dat het dus, in hun woorden, veel verder gaat dan afval scheiden en de lamp uitdoen als je het leslokaal als laatste verlaat. Het was een middag die blijft hangen. Martine: “We zouden dit veel vaker moeten doen, met al onze verschillende doelgroepen. Het is belangrijk om te ervaren hoe verschillende mensen tegen dit soort zaken aankijken.”
Strategische pijler
Duurzaamheid heeft een brede betekenis in de strategie van Summa, gericht op het duurzaam opleiden van mensen, duurzame verbindingen en een duurzame omgeving. We maken studenten en medewerkers bewust van hun verantwoordelijkheid voor een betere wereld en motiveren iedereen om met inzet van eigen talenten een bijdrage te leveren aan een duurzame samenleving.
Meer nieuws
Studenten vragen aandacht voor diversiteit: “Je moet jezelf kunnen zijn, altijd.”
Wordt diversiteit overal honderd procent omarmd? Dan zou aandacht ervoor vragen niet meer nodig zijn. Helaas zijn we nog niet zover. Op veel scholen in Nederland is een Gender and Sexuality Alliance actief. Ook bij Summa.
In gesprek over wat borstkanker met je doet
Studenten van Summa Beauty & Lifestyle kregen ze een indringend inkijkje in de wereld van twee ervaringsdeskundigen. Op 14 en 16 januari worden honderdvijftig vrouwen door hen verwend in het kader van Summa Cares for Cancer.
Succesvolle pilot in de kinderopvang voor expatpartners krijgt vervolg in de zorg
De pilot om internationals aan de slag te krijgen in de kinderopvang krijgt een vervolg in andere sectoren met arbeidskrapte.
Hoogbegaafdheid: ‘Ik bleek niet de enige die zo denkt!’
Hoogbegaafd zijn is vaak een uitdaging. Erik vond steun bij een studentenbegeleider van Summa die begreep waar hij mee worstelde gedurende zijn hele schoolcarrière. Door zijn verhaal nu te delen hoopt hij dat jongeren die hoogbegaafd zijn eerder over die drempel stappen.